ذکر مثال‌های عینی و کاریردی متناسب با نکات تئوریک کتاب که به خاطرات دوران خبرنگاری باز می‌گردد و استفاده از ویژگی چند رسانه‌ای که مستندات مختلفی از مباحث کتاب را در قالب لوح فشرده به تصویر کشیده است این کتاب را از مجموعه کتب موجود در زمینه مصاحبه متمایز می‌کند.

معرفی کتاب «اصول و مهارت‌های مصاحبه خبری»

کتاب «اصول و مهارت‌های مصاحبه خبری» نوشته‌ صدیقه ببران و سیدمهدی شریفی در شش فصل و چهار بخش ضمیمه از سوی انتشارات تاویل روانه بازار کتاب شده است .این کتاب به تشریح مبانی نظری و مفهومی «مصاحبه خبری» به ‌منظور تبیین این مفاهیم و بر اساس تجربیات عملی نویسندگان و خبرنگاران طی فعالیت‌های روزنامه‌نگاری پرداخته است.

 در معرفی این کتاب عنوان شده است: «اصول و مهارت‌های مصاحبه خبری» کوششی است تا اصول و مهارت‌های مصاحبه خبری را به علاقه‌مندان انتقال داده و آن‌ها را با فنون کارساز ارتباطات میان فردی از طریق مصاحبه آشنا سازد.

ضرورت پدید ‌آمدن کتاب‌های مستقل در ابعاد مختلف در زمینه‌های تخصصی و عمیق علم ارتباطات از سال‌ها پیش احساس می‌شد و کوشیده‌ایم به بخشی از این اشتیاق وافر پاسخ دهیم و این امید می‌رود که این حرکت تدریجا غنای بیش‌تری به ادبیات علوم ارتباطات اجتماعی و روزنامه‌نگاری بدهد.

دکتر علی اکبر فرهنگی، پدر علم مدیریت رسانه بر این کتاب مقدمه‌ای نوشته و در آن تصریح کرده است: «از ویژگی‌های مشهود این اثر آن است که ضمن طرح اصول کلی مصاحبه خبری به مهارت‌های کلامی و غیر کلامی در این مصاحبه‌ها پرداخته و دانشجویان را با راز و رمزهای نهفته در این ابزارهای ارتباطی آشنا می‌سازد.»

در این کتاب که با استفاده از تجارب برخی خبرنگاران برجسته جهان در حوزه «مصاحبه» به نگارش درآمده است چگونگی مواجهه با انواع مصاحبه شوندگان شامل سیاستمداران، هنرمندان، ورزشکاران و دانشمندان توضیح داده شده است.چگونگی تنظیم انواع مصاحبه، چگونگی چینش مصاحبه در رادیو و تلویزیون و مطبوعات، تفاوت‌های مصاحبه فردی و گروهی از دیگر  مباحث این کتاب است. تاریخچه مصاحبه در ایران و جهان و مهم‌ترین تفاوت‌های گفت و گو و مناظره از بخش‌های ضمیمه کتاب است.

ذکر مثال‌های عینی و کاریردی متناسب با نکات تئوریک کتاب که به خاطرات دوران خبرنگاری باز می‌گردد و استفاده از ویژگی چند رسانه‌ای که مستندات مختلفی از مباحث کتاب را در قالب لوح فشرده به تصویر کشیده است این کتاب را از مجموعه کتب موجود در زمینه مصاحبه متمایز می‌کند.

برای مثال اینکه کریستین امانپور، گزارشگر شناخته‌شده سی‌ان‌ان برای گفتگوها و گزارش‌های خبری خود در شرایط مختلف، با ویژگی‌های خاصی در صحنه خبر حاضر می‌شده و حتی در طراحی و انتخاب پوشش خود نیز سوژه خبری را لحاظ می‌کرده در این کتاب ذکر شده است

شایان ذکر است سید مهدی شریفی یکی از پدیدآورندگان این کتاب، سالهاست در واحد مرکزی خبر مشغول فعالیت است و مستند به یادماندنی «روح الله» از جمله کارهای ماندگار او در حوزه خبر رسانه ملی محسوب می‌شود.

 

معرفی كتاب «آداب مصاحبه مطبوعاتي»

كتاب حاضر با ترجمه‌اي روان و ساده و با زباني كه به محاوره نزديك است مخاطب خود را با اصول مصاحبه آشنا مي‌كند و طريقه گردآوري اطلاعات را قدم به قدم به مخاطب خود آموزش مي‌دهد. در جاي جاي كتاب از روزنامه‌نگاران مشهور نمونه و شاهد مثال مي‌آورد تا مطالب براي خواننده ملموس و قابل درك شود. نكتة اساسي و بسيار مهمي كه نويسندگان اين كتاب بر آن تأكيد و توجه وافر نموده‌اند مسائل عاطفي و رواني در برقراري ارتباط با مصاحبه‌شوندگان است ؛ اينكه مصاحبه‌كننده در هر شرايطي چگونه مي‌تواند بر بخت و اقبال خود در يك مصاحبه موفق و درخور بيفزايد ، يا شكست مصاحبه را تدارك ببيند و تريبون رايگان منافع مصاحبه شونده ی زيرك و باهوش خود شود.

    این كتاب حاوي 12 فصل، واژه‌نامه فارسي _ انگليسي، واژه‌نامه لغات و اصطلاحات روزنامه‌نگاري، سه مصاحبه ضميمه و منابعي براي مطالعة بيشتر است.

 در ادامه بخش هایی از فصل اول این کتاب را با هم می خوانیم :

  «هدف اصلي اين كتاب، آماده‌كردن خوانندگان براي انجام مصاحبه‌هاي از پيش‌تعيين شده است كه با تحقيق در مورد مصاحبه و طرح سؤالات شروع مي‌شود و با بررسي و ويرايش گفته‌ها پايان مي‌يابد. شروع كتاب با فصلي در مورد مصاحبه‌‌هاي متداول است كه نكاتي چند به مبتديان مي‌آموزد، مثلاً چگونه يك اعلاميه خبري را پيگيري كنند و يا اينكه چگونه ستون مربوط به صحبتهاي مخاطبان را پر كنند.

    مصاحبه تلفني، يادداشت‌برداي و ضبط گفت‌گو در فصل‌هاي جداگانه بررسي خواهند شد. ضمناً رويكردهاي مناسب در برابر مصاحبه‌شونده‌هاي خاص مانند مصاحبه‌شونده‌هاي بي‌تجربه و يا آنهايي كه با اكراه صحبت مي‌كنند، افراد آسيب‌پذير، كودكان، داغ‌ديدگان يك حادثه و… نيز بررسي خواهد شد.

    بخش مربوط به مصاحبه تلفني به هيچ‌وجه جامع نيست. براي مثال، اگر چه در جاي جاي كتاب صحبت از خبرنگاران تفحصي به ميان مي‌آيد، اما در تلاش نبوده‌ايم تا خوانندگان را راهنمايي كنيم كه چگونه به صورت مخفيانه فعاليت‌هاي خبري خود را انجام دهند و يا چگونه براي سياستمداران تبهكار دام بگذارند.

    همچنين به بررسي مصاحبه با پرسش‌نامه پرداخته‌ايم. اين مصاحبه شامل:

    تهيه فهرست سؤالات استاندارد است كه معمولاً از طريق دورنويس ارسال مي‌شود و سپس پاسخ‌هاي داده شده ويراستاري مي‌شوند. در هر صورت اگر سردبير از شما چنين مصاحبه‌اي را مي‌خواهد، آن را انجام دهيد (حتي به عنوان عقب‌نشيني، مصاحبه پرسش‌نامه‌اي در مرتبه بعد از مصاحبه تلفني قرار مي‌گيرد)، اما در هر صورت اين كار را مصاحبه نناميد.

    در اين كتاب موضوعات مختلفي از قبيل موضوعات اخلاقي، حقوقي و حرفه‌اي كه در طي مصاحبه پيش مي‌آيند، در جاي خود مورد بحث قرار گرفته‌اند. اين نكات در فصل آخر جمع‌بندي شده‌اند. نگارش اين فصل، دشوار بوده است. تعيين اصول كلي و پيش‌نويس قوانين عملي _ آن هم براي سرمشق ديگران _ خود يك مسئله است. مسئله دشوارتر از آن، تصميم‌گيري در شرايط خاص است. بنابراين اگر در بعضي پيشنهادها و توصيه‌هاي انجام شده تا حدودي شك و ترديد مي‌بينيد بدان علت است كه در نهايت خبرنگار بايد پاسخ‌هاي خود را براي سؤالات پيش‌آمده بيابد.»

منبع : پایگاه اینترنتی بانک اطلاعات نشریات کشور

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :